5 pilířů psychické odolnosti a jak je využít ve svůj prospěch

Jak si můžeme v dnešní náročné době zachovat vnitřní klid? Je vůbec možné cítit se dobře a mít radost ze života? Tyto témata se mi s klienty v poslední době více a více objevují a proto jsem se jim rozhodl věnovat tento článek.

Klíčem k vnitřnímu klidu a radosti v životě je psychická odolnost. Každý z nás má určitou míru odolnosti. Dobrá zpráva je, že pokud se rozhodneme, můžeme na této schopnosti zapracovat a stávat se psychicky odolnějšími. Mnoho odborníků předpovídá, že následující roky nebudou pro lidstvo úplně jednoduché, a proto je dobré vědět, jak se na toto období připravit po psychické stránce.

Psychickou odolnost čerpáme z pěti základních zdrojů:

  1. Sebepoznání – musíme rozumět sami sobě, znát své hodnoty, vědět, co nás naplňuje a jaká jsou naše omezení, abychom nebyli překvapeni
  2. Naše původní rodina – i když už třeba máme vlastní rodinu, za našimi rodiči se většinou vracíme do známého a bezpečného prostředí, kde se cítíme jistě
  3. Vlastní vztah nebo rodina – pro získávání psychické odolnosti je důležitá kvalita našeho vztahu
  4. Naše práce – klíčovou roli hraje její smysluplnost. Ne každý z nás má zábavnou práci, ale je dobré vědět, proč ji děláme
  5. Kamarádi a volnočasové aktivity – s kamarády se můžeme vypovídat, zasmát se nebo si postěžovat, při volnočasových aktivitách můžeme zase vypnout hlavu, a nebo si vybít naše emoce při nějakém sportu

Pro naší psychickou pohodu a odolnost je dobré věnovat alespoň trochu naší pozornosti každé z těchto oblastí. Vnější okolnosti nám mohou sice komplikovat život. Pokud si však položíme následující otázky, můžeme postupně přebírat více kontroly nad svým životem, zvyšovat svůj vnitřní klid a radost bez ohledu na to, co se děje ve vnějším světě.

  1. Jak se mohu lépe poznat? Jaké jsou mé hodnoty, dle kterých se snažím žít? Co mě baví? A jaké jsou mé slabé stránky? Z čeho mám strach?
  2. Jak často se chci ideálně stýkat se svoji původní rodinou? Jak se s nimi chci cítit? Co můžu udělat, abych se tak cítil?
  3. Jak se cítím ve svém vztahu? Jak se chci ideálně cítit? Co pro to mohu udělat?
  4. Proč jsem ve stávající práci? Jaký hlubší smysl pro mě práce má? Co se tam mohu naučit? Co se tam mohu naučit o sobě? Jaká jiná práce by mi dávala větší smysl? Co můžu udělat pro změnu?  
  5. Kolik času trávím s kamarády? Kolik času s nimi chci trávit ideálně? Jaké aktivity mě nejvíc baví? Jak často se jim chci ideálně věnovat? Co pro to mohu udělat?

Poté, co si co nejkonkrétněji odpovíme na tyto otázky, je dobré ihned naplánovat akční kroky směrem k našim nově stanoveným cílům. Po rozplánování je důležité udělat první malý krok správným směrem.

Důležité je si tedy uvědomit, že když budeme chtít, můžeme mít svůj život opravdu ve svých rukou. Pokud budete potřebovat podpořit a pomoc se získáváním psychické odolnosti, ozvěte se, rád vám s tím pomohu.